februari 24, 2011

Svenska miljonvillor - ett nytt fenomen!

>

En miljonvilla i Sverige idag är inte mycket att visa upp för grannarna eller att yvas över i inredningstidningarna. Inte om vi räknar i svenska kronor vill säga. Om vi pratar om $US, d.v.s. amerikanska dollar, blir det en annan femma. I Lund/Malmö, där jag bor, ligger priset för en stor trevlig sekelskiftsvilla i de bästa områdena kring 10 miljoner kronor, d.v.s. ca $1.5 miljoner. Det finns alltså riktiga miljonvillor både i Lund och Malmö, anno 2011!

OK, vart vill jag komma med detta? Jo, jag skulle vilja hävda att detta är ett helt nytt fenomen och att detta borde vara ytterligare ett tecken på att bostadsmarknaden i Sverige borde börja klassas som bubbelmässig. Eller åtminstone borde det vara något man kan skänka åtminstone en kort tanke innan man skuldsätter sig för livet i tron att man ska tjäna lika mkt på värdeökningen på sitt nya stora hus som på sitt (välbetalda) jobb. [N.B., det finns inte många hushåll med mångmiljoninkomster i Lund/Malmö och antalet mångmiljonärer torde vara ännu mindre så kontantköp av villor är nog ovanligt.]

En snabb jämförelse av huspriser (i $US) idag och för ett ynka decennium sedan ger vid handen att svenska kronans förstärkning tillsammans med husprisuppgången (ungefär en dubbling i kronor räknat på tio år) gör att dagens $1.5 miljonersvilla i Malmö kostade för tio år sedan i runda slängar $500 000! D.v.s. långt ifrån en miljonvilla i dollar räknat! Och det var 2001, d.v.s. vi pratar knappast förhistoria här…..

Jag har faktiskt aldrig sett någon som belyser denna facett av husmarknaden i Sverige tidigare! Jag inser att husmarknaden är en tämligen nationell marknad men vi är ju trots allt alla världsmedborgare nu för tiden (såg någonstans att typ 20% av 40-talisterna vill lämna landet när de går i pension) så varför ska vi alltid mäta allt i kronor?

februari 07, 2011

Lastfartyg och dess finansiella betydelse – Del III


En av mina gamla studenter önskade sig lite mer bloggande om lastfartyg härom månaden och nu har jag fått tummarna loss! Det blir en hederlig gammal ”trading story” men det får duga, alltid finns det väl ngt man kan lära sig av det också. Inte minst med tanke på de supersvarta moln som tornar upp sig kring Suez-kanalen :(

I somras (26/7) skrev jag följande här på bloggen: ".....i bloggen från i mars var min huvudpoäng att jag trodde den gängse tolkningen av charterkostnaden som en indikator på världskonjunkturen för en tid kommer att vara förpassad till någon mörk och undanglömd plats. Tesen var att det var det stora utbudet av nya fartyg som sänkte charterkostnaden, inte ett lågt globalt efterfrågetryck. Jag tror fortfarande att så kan vara fallet och min tolkning är helt enkelt att de låga charterkostnaderna inte är en så stark bear-signal vad gäller globala aktier som man skulle kunna tro!" Se Lastfartyg eller stekarjolle för mer detaljer.

Sedan jag skrev min blog i somras har charterkostnaderna (återigen mätt som Baltic Dry Index, Capesize) sjunkit ännu mer MEN samtidigt har en global aktieportfölj (MSCI World) gått upp hela 20%! D.v.s min tes om att förpassa charterkostnaden (som indikator på världskonjunkturen och som positivt korrelerad med aktievärderingar) till en mörk och undangömd plats var sannerligen ”spot on”!

För att citera mig själv och bloggen Lastfartyg och dess finansiella betydelseden smarta investeraren kan få utlopp för sina tradingidéer genom att använda Baltic Dry Index som trigger för handel på andra marknader som aktier eller FX!” Det gäller bara att förstå när och hur man ska använda indexen! Hemligheten är att man alltid ska