juli 12, 2008

En av de dummaste sakerna jag hört på länge!

Läste häromdagen om en bokföringsfiness som möjliggör för såväl amerikanska som europeiska banker att redovisa vinster som en direkt konsekvens av att deras kreditvärdighet försämras! Dvs, ju större risken för konkurs anses vara desto större (bokförings)vinster kan banken automatiskt redovisa!
Huvudidén är att bankerna får använda mark-to-market bokföring på sina egna skulder! Dvs, om bankens kreditvärdighet försämras stiger räntan som den får betala om den skulle vilja låna pengar igen samtidigt som värdet på tidigare utgivna obligationer förstås faller. Detta är ju trist för investerarna (långivarna) men det sensationella är att banken själv tillåts bokföra detta som en vinst för banken! Dessa ”vinster” kan sedan kvittas mot ”riktiga” förluster gjorda i balansräkningen. Det jag inte förstår är hur detta kan tillåtas. Jag menar, banken måste ju betala tillbaks det nominella beloppet, och inte mark-to-market-marknadsvärdet, oavsett bankens framtida hälsa (så länge banken inte defaultat på obligationen).

Det hela verkar inte vara en missuppfattning [en trovärdig källa] och i så fall är det bland det dummaste jag hört på länge. Om jag var bankanalytiker så hade jag grävt djupare i detta. Skulle ju kunna vara ytterligare en säljsignal för de banker som använt sig i stor utsträckning av denna regel (introducerad 2007 efter påtryckningar från bankerna….) för att artificiellt minska sina förluster.