oktober 12, 2009

Ska vi tro på fastighetsmäklarna? - Del IV

Det har återigen gått ungefär ett halvår sedan jag skrev om bostadspriserna (i Malmö) sist så nu är det dags att ta en titt igen. Se Ska vi tro på fastighetsmäklarna? - Del I-III.

Denna gång hittade jag ungefär 1000 (1000 även i april) lägenheter till salu i Malmö. Av dessa hade ungefär 150 (200 i april) någon gång under den tid de legat ute fått se sitt pris sänkt och knappt 30 (15 i april) fått se sitt pris höjt (de är alltså fortfarande till salu). Genomsnittsprishöjningen var 12% (7.5% i april) och genomsnittssänkningen var -9% (-9% även i okt).

Summa summarum: min (helt ovetenskapliga) slutsats är därmed att en viss stablisering av lägenhetspriserna kan noteras i Malmö!

Man måste dock notera att antalet lägenheter som fallit i pris fortfarande är många gånger större än de som gått upp. I övrigt tolkar jag det hela som att räntesänkningarna (som väntat) bromsat prisfallen en del. Man kan förstås ta rubriken på bloggen på allvar och anta en skeptiskt position. Dvs: siffrorna är säkert friserade av mäklare och säljare som har mer att vinna på att priserna går upp än att de faller (se t.ex. tidningen Metro-Bostad där deras veckovisa prisindex togs bort lagom till prisfallen förra året!!!). Men man kan också tolka det som att priserna faktiskt är känsliga för ränteförändringar och de som tror på ränteökningar (som jag) menar därmed att priserna måste falla framöver. ==> jag fortsätter att vara skeptisk till bostadspriserna trots mina egna positiva fynd.....