april 12, 2010

Se upp så inte din bank också byter ut dina fonder utan din vetskap!!

Nu har jag lärt mig ett nytt problem med fondsparande. Fondförvaltare kan byta ut din fond mot en annan ”liknande” fond om de vill! Med kort varsel och md ett minimum av information till dig, d.v.s. till ägaren av fonden. Och liknande betyder inte alltid liknande.....Mycket irriterande!

Detta hände mig härom veckan då en Tysklandsfond jag hade på en bank som jag i nuläget ej vill hänga ut (alla banker är säkert lika goda kålsupare) och därför kallar Pucko Bank plötsligt visade sig ha bytts ut mot en Europe Small Cap fond!! Lagom lika!!! Alla som läst min blogg vet att jag inte likställer tyska aktier med europeiska aktier.... Den enda information jag fått var ett meddelande till en mail-inbox hos Pucko Bank som jag aldrig läser eftersom de normalt är helt ointressanta och av karaktären ”köp ditten eller datten av oss nu innan det är för sent”..... Ett ytterligare problem är att fonden inte förvaltas av Pucko Bank utan av ett fondbolag, Parasit Fonder kallad i denna blogg, i Danmark men med juridiskt säte i Luxemburg.

Hur kan det då komma sig att de får göra så här, för det får de, även din bank!!! Jo, gången är den att fondbolaget kontaktar finansinspektionen, i detta fall inspektionen i Luxemburg, med en förfrågan om att få flytta fondmedlen till en annan fond eller slå samman dem. För att få tillstånd måste den nya fonden vara liknande och det är här ett stort problem dyker upp. Vad är liknande? Och är två liknande fonder lika också ett halvår senare när bytet verkligen sker (handläggningstiden kan säkert vara lång ibland)?

Jag har nu pratat med en handfull människor på finansinspektionen, banken och fondbolaget och en del förstår mina problem medan andra inte gör det. Jag tycker dock att Pucko Bank svikit mig genom att inte ge mig tillräcklig information och Parasit Fonder har svikit mig genom att flytta mina pengar till en fond som tydligt är annorlunda än den jag köpt och som jag inte vill ha. Även finansinspektionen i Luxemburg har svikit mig genom att godkänna bytet från en fond (Tyskland) till en annorlunda fond (med 22.61% tyska bolag).
Jag tycker detta är ett problem som finansinspektionen skulle ta tag i och att bara den som ger sitt medgivande ska vara med i fondbytet och att alla andra ska få sina fondpengar insatta på sitt konto om fonden läggs ner. Tills finansinspektionen ändrat detta så är lösningen på problemet att ofta, åtminstone en gång i veckan, logga in på bankens websida och läsa alla, d.v.s. alla, meddelanden. Tråkigt, tjatigt, inte alltid möjligt (typ om du reser i Kina), och enligt min mening en stor nackdel med fondspanade!

Epilog: Jag har sedan detta hände sålt mina Europe Small Cap fonder i Parasit Fonder och kommer aldrig mer köpa deras fonder. Jag köpte istället nya Tysklandsfonder hos Fidelity (med det namnet kan de väl inte svika mig….). Depån hos Pucko Bank hade jag tänkt expandera till ett proffesionellt tradingsystem men det kommer inte att hända nu. Får försöka med ngn konkurrent.