oktober 19, 2010

Man against machine - Norwegian style!

1997 slog schackdatorn Deep Blue den Baku-födde schackvärldsmästaren Garry Kasparov (född Garry Weinstein) och vägrade sedan Garry en returmatch. Även om människan i detta fall anklagade datorn för att fuska kvarstår faktum att maskinen slog en av mänsklighetens mest briljanta hjärnor! Detta leder oss osökt till nyheten om att två norska daytraders i förra veckan lyckades slå dagens "motsvarighet" till Deep Blue (Deep Blue var en superdator och även om den också var programmerad i högnivåspråket C så haltar förstås jämförelsen något).

Den senaste veckan har dessa day traders valsat runt i media för deras lyckade försök att slå maskinen, i detta fall en dator programmerad med algoritmer konstruerade för att tjäna pengar på aktiehandel. Jag har försökt att försöka förstå vad dessa två norska day traders har gjort för något olagligt. Jag har dock inte lyckats förstå vad det är!

Kan någon hjälpa mig?

För er som inte vet vad jag pratar om kan vi sammanfatta det hela (så ovinklat jag kan förstås). Tydligen har två unga day traders i Norge lyckat hitta ett mönster i hur en stor amerikansk institutionell investerare programmerat sina datorer att handla. Dvs de två homo sapiens har alltså lyckats knäcka en dåligt programmerad algoritm använd i så kallad algorithmic trading. Tydligen har norrmännen (helt oberoende av varann) funnit mönster i bid och ask spreaden och följdaktligen kunnat handla upp aktien genom att successivt lägga order efter order högre och högre men med minskande insats varje gång. Då algoritmen tydligen reagerade på externa trades på samma sätt oberoende av de externa tradesens storlek kunde norrmännen köpa mindre och mindre för varje trade och därmed få ner genomsnittspriset de köpt för innan de plötsligt sålde (med vinst)! På detta sätt har de tjänat typ en halv miljon kronor, dvs lika mycket som den amerikanska investerarens chef troligen tjänar på två veckor! För detta fick norrmännen villkorlig dom samt böter i samma storleksordning som de vinster de gjort.

Vad jag undrar är hur detta skiljer sig från det algoritmhandlare tjänar pengar på? Är det inte just denna typ av mönster de försöker hitta? Och utnyttja för att tjäna pengar? Dvs hur skiljer sig algo-traders dagliga värv från norrmännens “hobby”? Jag misstänker att denna dom kan få långtgående konsekvenser för utvecklingen på algo-trading området. Jag misstänker också att de två norrmännen inte kommer att få svårt att få jobb i finansbranschen efter detta!!

Som sagt, jag säger inte att norrmännen är oskyldiga, bara att jag inte förstår varför de är skyldiga! Kan någon hjälpa mig?