augusti 06, 2018

Är alla dessa bli-ekonomiskt-fri "FIRE-bloggar” ett tecken på att börsen börjar bli övervärderad?

Ingen som är intresserad av ekonomi, finans och aktiemarknader kan väl ha undgått den snabba ökningen av antalet bloggar med temat ekonomisk frihet. Fenomenet kommer som så mycket annat från den anglo-saxiska världen, d.v.s. framförallt från USA. Där har s.k. FIRE-bloggar kraftigt ökat på sistone, så vitt jag, utan att vara expert på området, kan säga. FIRE står för ”Financially Independent Retire Early” och handlar för det mesta om hur man gör för att spara ihop ett kapital som är stort nog att leva på och hur man sedan fördriver sin tid i en förhoppningsvis både tidig och lång existens som pensionär!

Jag har förstås inget emot detta. Jag önskar att sparandet i samhället ökade samtidigt som låntagandet minskade. Jag har inte heller något emot att folk drömmer om tidig pension. Jag tycker det är en mycket bra idé. Good on ya mate! Mitt problem är helt och hållet att jag inte tror att det är realistiskt att kunna pensionera sig så tidigt som de flesta av dessa bloggar hävdar och med ett så pass litet kapital som de flesta tycks ha (återigen jag är ingen expert på detta, jag forskar inte i ”Household Finance” och allt jag skriver här är baserat på magkänsla).

För att kalla sig ekonomiskt oberoende måste väl ändå minimikravet vara att man kan utan att arbeta kan leva som en typisk svensk resten av livet på sitt kapital. En del kanske t.o.m. hävdar att man ska kunna leva på god fot, kanske som en 1-procentare, men oavsett vilket tycker jag dessa bloggar verkar se alltför optimistiskt på hur långt låt säga en eller två miljoner kommer att räcka framöver. Ett, av många, exempel från bloggosfären är ett norskt par som med tre miljoner kronor pensionerat sig i 30-årsåldern! Med ett barn dessutom!! Dvs 1 ½ miljon kr per person ska räcka att försörja 1 ½ person i 30 år. Sorry, jag tror inte att matematiken funkar! Börsen skulle vara tvungen att gå upp med kanske 15% varje år i 30 år för att detta ska fungera. I reala termer. Vad är sannolikheten för det? Nära noll om du frågar mig! Visst, den första FIREern som gör detta kanske kan leva några år på intäkter från sin FIRE-blogg, likt ett pyramidspel, men hur ska det gå för alla de andra som sparar ihop 1 ½ miljon? Det skulle ju kunna vara hundratusentals individer/familjer det rör sig om. [och om man planerar att jobba parallellt av och till i gig-ekonomin i 3 decennier som råkar sammanfalla med aldrig tidigt skådad potentiell robotisering och jobbslakt är man FÖRSTÅS inte ekonomiskt fri så det argumentet håller inte]

Vad jag istället tror är att denna uppsjö av småsparare som tror sig vara ekonomiskt oberoende egentligen bara råkar ha börjat intressera sig för aktiemarknaden (det är mest fokus på aktier i FIRE-världen) just när den råkat gå som tåget i nära nog ett decennium. Och vill man vara pessimistiskt lagd kan man kanske misstänka att det stora antalet FIRE-bloggar helt enkelt är ett tecken på en bubbla på aktiemarknaden, mer exakt då på den svenska dito. Jag kan inte hjälpa det men jag kommer osökt att tänka på Metallica mästerverk FIGHT FIRE WITH FIRE från 80-talet. Hoppas inte det blir som i musikens värld….. :)

”Fight FIRE with FIRE
Ending is near
Fight FIRE with FIRE
Bursting with fear
We shall die……”