maj 25, 2009

Bostadspriser für alle!

Läste häromdagen i DI om ett nytt intressant sätt att mäta värdet på bostäder, framtaget av forskare vid KTH. Enligt detta alternativa sätt att mäta har bostadspriserna i Stockholm innerstad sjunkit med 7.4% på ett år. Detta skiljer sig från konsensus.

För mig som desperat ( :) ) försöker hitta indikationer på att fastighetsmäklare och andra har haft helt fel när de hävdat att bostäderna inte fallit i pris p.g.a. krisen, och att de inte heller kommer att göra det, är det förstås välkommet med ett nytt sätt att mäta priser som samtidigt konfirmerar mina misstankar om att fastighetsmäklare inte är att lita på; se mina tidigare bloggar om detta, Ska vi tro på fastighetsmäklarna? Del I-III

Jag har ej satt mig in i den nya metoden men den går tydligen ut på att man rensar för faktorer som lgh-standard och läge osv. Överlag verkar det rimligt och precis som det nämns i artikeln bådar detta, om inte annat, gott för utvecklingen av framtida bostads-derivat instrument.

Sammantaget så bekräftar detta möjligen det jag hävdat ett tag; nämligen att krisen och bostadsmarknaden även i Sverige är intimt sammankopplade. Inte bara är dagens (för) höga fastighetspriser en viktig orsak till de problem Sveriges ekonomi brottas med, men vad värre är, detta är bara början. När väl priserna börjar falla på allvar kommer bankernas nyvunna optimism dämpas och med dem finansieringsmöjligheter och riskvillighet i övriga ekonomin. Detta kommer leda till mer arbetslöshet och ännu lägre priser, osv osv…. Hade jag nu varit det minsta av auktoritet på området (dvs på bostadsmarknaden) så hade jag argumenterat för att ni skulle lyssna på mig! Nu är jag inte det och mitt track-record vad gäller huspriser är som jag sagt tidigare, notoriskt dåligt [but it aint over until it's over.....] se bl.a. min blog Varför kan inte bostadspriser i Sverige falla? från 2007!