december 10, 2007

Varför kan inte bostadspriser i Sverige falla?

I flera år har jag tyckt att bostadspriser i Sverige är för höga. Följdaktligen har jag inte köpt någon bostad. Detta har visat sig vara ett utomordentligt dåligt beslut! Nu har det förstås funnits flera skäl till varför jag inte köpt något hus eller lägenhet, men ett ständigt skäl har varit åsikten att priserna är ohållbara. Marknaden har, tyvärr, varit av en annan åsikt och i takt med sjunkande räntor har priserna rakat i höjden. För att jag ska ligga på plus/minus noll jämfört med om jag köpt tidigare måste priserna falla typ 50%!
Min fråga är nu varför detta inte skulle kunna vara möjligt. Jag menar, när räntan halverades dubblades priserna (typ). Varför skulle de inte kunna halveras om räntan återigen dubbleras? Det kan förstås finnas andra skäl till prisuppgången (inflyttning, kraftig högkonjunktur etc.) men det vanligaste argumentet har trots allt hela tiden varit den fallande räntan.
Det enda argument jag kan komma på till varför vi inte kommer att se de prisfall jag pratar om ovan är mitt eget; att det finns en massa icke-investerings baserade beslut till att man köper (eller inte köper) en bostad! Och så den möjlighet som vi ser I USA idag, att staten går in och räddar husägarna (”the end of capitalism as we know it”). Jag talar förstås i egen sak här (så gör också mäklarna) men jag tror nog priserna trots detta bara kan gå åt ett håll. I gravitationens riktning!