Här kommer lite mer finansallmänbildning! Jag tänkte att de flesta av er kanske inte är så insatta i fraktfartygsbranschen (det är inte jag heller) och dess betydelse för finansmarknader i övrigt. Jag har tidigare diskuterat té och kaffe och deras egenskaper sett ur en investerares synvinkel. Som investerare måste man ha kolla på mycket förutom aktiekurser och marknadsräntor och faktum är att kostnaden för att frakta råvaror, som kaffe, över världshaven är en sådan viktig faktor.
Dessa är de viktigaste typerna av fartyg:
-dry bulk ships
-container ships
-oil tankers
I denna blog ska jag nöja mig med att prata om rena lastfartyg (dry bulk) och sedan återkomma till oljetankers och kontainerfartyg någon annan gång.
Den viktigaste parametern att ha koll på när man pratar om lastfartyg är helt klart det så kallade Baltic Dry Indexet. Detta index har funnits i hela 25 år och är ett index som refekterar kostnaden för att frakta dry bulk (kol, järnmalm etc.) över haven. Mer exakt baseras indexet på dagliga charterpriser noterade hos skeppsmäklare i London för ett genomsnitt av representativa rutter. Som en del av er säkert vet har detta index varit mkt volatilt den senaste tiden och under krisen såg man som värst ett fall från toppen på hela 99%! När det var som billigast kunde man hyra ett gigantiskt s.k. Capesize fartyg för typ 20000kr/dygn (jämfört med mer normala halvmiljonen eller så). D.v.s. bratsen kunde ha sina förfester på ett 700-fots lastfartyg i stället för på sin lilla 42-fots Storebro SkyCruiser!!!!
Baltic Dry Index beräknas för alla farygsstorlekar så det kan vara på plats att lista de olika lastfartygsklasserna (från störst till minst):
-Capesize (80000+ ton) Dessa fartyg är så stora att de varken går igenom Panama- eller Suez kanalen. De måste alltså runda ”the Capes” (Afrika och Sydamerika). Därav namnet.
-Panamax (60000-80000 ton) Dessa fartyg går precis igenom Panama- och Suez kanalen. Därav namnet.
-Supramax (35000-60000 ton) Dessa fartyg är havets motsvarighet till Volvo V70 i dagens Sverige. Vad namnet betyder känner jag inte till…….
-Handysize (60000-80000 ton) Detta är arbetshästen på havet! Det finns tusentals av detta fartyg och det är det vanligaste dry bulk fartyget. Som namnet avslöjar så är det en liten smidig farygstyp; folkabubblan på havet!
För att avsluta det hela vill jag återigen betona att den smarta inveteraren inte bara kan få utlopp för sina tradingidéer genom att trada direkt med Baltic Dry Index men han/hon kan också säkert använda indexen för att göra cross-asset class strategier (där indexen bara utgör triggers för handel på andra marknader som aktier eller FX).