januari 04, 2010

Konkursfrekvensen på all-time-high 2009

Standard & Poor’s rapporterar att konkursfrekvensen globalt har nått sin högsta nivå någonsin! Under 2009 gick mer än dubbelt så många företag i ”konkurs” (defaultade) som under 2008! Detta är i linje med mina prediktioner i december förra året i Min intervju i Sydsvenska Dagbladet – Del II där jag bl.a. skrev att “jag tror fortfarande att vi kommer att få se en mycket stor ökning av konkurserna framöver!”.

Jag har ingen detaljerad statistik över Svenska konkurser i nuläget men listan kan dock göras lång! Följande är några av de konkurser som funnits på DIs startsida under krisen: Sterling, Teligent, E-health, Ancora energispar, M2, Svensk fastighetsförmedling i Växjö, Notar (Norge), Lejonet & Björnen, Neonode, Eml leather, Segerström, UIQ, Stuk, Ice.net, Plastal, Svenska valutagruppen, Duka, Micro, Arvika gjuteri, Rayclinic, Lear och så slutligen Saab.

Även om det värsta troligen är över nu så tror jag konkursantalen kommer att fortsätta ligga på en hög nivå ett tag framöver, framförallt i euro-zonen. Precis som svåra förkylningar har en tendens att hänga sig kvar längre än man trodde från början så tror jag vår finansiella kris kommer att hänga kvar, i form av allehanda symptom, länge än.