juli 13, 2010

Bankbonusar inom EU samt min intervju i tidningen Lundaekonomen!

Jag är ansvarig endast inför gud och historien! (Caudillo de Espana)

Ansvar måste kunna utövas! Så hette artikeln i Lundaekonomen 2008:4 där jag intervjuades om bankkrisen m.m. (jag har helt glömt att referera till denna intervju här på bloggen så jag tänkte det var så dags nu två år senare i samband med EUs förändringar av regler kring bonusar i banker). Det är förstås inte jag som bestämt titeln men den sammanfattar ganska väl en ståndpunkt jag brukar inta, nämligen ”åt var och en vad han förtjänar! [En passus: detta ”filosofiska” påstående kan jämföras med kommunisternas gamla ”åt var och en vad han behöver”.]

I dagarna har EU (och dess för innan USA) beslutat om tuffa nya regler för bonusutbetalningar. Det är jag nöjd med (trots att jag kanske själv drabbas av detta en vacker dag.... :) ), inte minst som de nya reglerna helt överensstämmer med de förändringar jag efterlyste i Lundaekonoms-intervjun.

I min intervju 2008 ger jag följande förslag för hur bonussystemet borde reformeras: ”Hans Byström förordar därför ett annat bonussystem, där de anställda i stället för pengar får aktier i banken eller fondbolaget som de måste behålla ett visst antal år. Får de pengar ska dessa också låsas i ett antal år. Så om förlusterna uppväger vinsterna under dessa år så får man inget!”

Jag är mkt nöjd med att se att allt detta nu införs av EU med start i januari 2011:
• banker måste nu låsa 40-60% av bonusen i 3-5 år
• 50% av bonusen som betalas ut nu måste vara i aktier
• Om banken går under eller om den anställde orsakar förluster kan bonusen krävas tillbaks (Ansvar måste kunna utövas!)

Notera också det jag säger i intervjun om överreglering! Tyvärr är det precis där vi tycks ha hamnat nu! Notera också mina varningar om möjliga svenska husprisfall! Jag fortsätter att varna men med tanke på mitt track record vad gäller svenska huspriser så förstår jag om ingen lyssnar på mig! Pojken och vargen.........