juni 23, 2009

Är ni trötta på låga bankräntor? – Del III


I en tidigare blog Är ni trötta på låga bankräntor? presenterade jag ett förslag för hur kapitaltörstande företag i Sverige skulle kunna få finansiering genom att låna av småspararna runt omkring i landet som säkert är trötta på bankernas dåliga räntevillkor. Jag kallade lånen för Svenska Tiger-lån och en del av idén var att staten skulle garantera lånen (genom en viss sorts värdepappersiering, se den första bloggen). Ingen inblandning av bankerna skulle dock behövas.

Nu finns det tecken som tyder på att en annan form av finansiering involverande småsparare är på framväxt i Europa. Det gäller inte värdepapperisering av den Svenska Tiger-lån typ jag beskrev i tidigare bloggar men väl en marknad där småsparare och företag möts direkt, utan banker som mellanhänder. I den meningen är det likt den diskussion jag tidigare fört här på bloggen.

Tydligen är aptiten för företagsobligationer större än nånsin bland europeiska småsparare och flera företag (t.ex. Eni i Italien och EDF i Frankrike) har därför svarat med att erbjuda obligationer med så små nominella belopp som 10000kr! Detta är något nytt! Och spännande.

Företagsobligationer har kanske äntligen etablerat sig som en tillgångsklass även bland småsparare och själv är jag glad eftersom mitt specialområde är just kreditrisk (vilket är det centrala begreppet för den som investerar i företagsobligationer). Kanske jag äntligen kan börja använda mina kreditriskkunskaper i min privata förvaltning?