juli 26, 2010

Lastfartyg eller stekarjolle?


Den största sortens lastfartyg (dry bulk, Capesize) kostar nu bara $12000 att chartra för ett dygn (Baltic Dry Bulk Index). Det kan jämföras med mer ”normala” $60000 för bara två månader sedan. Jag har tidigare skrivit om de snabba charterkostnads-kasten på lastfartygsmarknaden (se Lastfartyg och dess finansiella betydelse från 19/1 2010 och Lastfartyg och dess finansiella betydelse – Del II från 11/3 2010). När jag skrev den första bloggen var lastfartygsmarknaden fullständigt död och charterkostnaden hade fallit mer än 99% (till en botten på $2400 per dygn!)

Det kan vara kul att jämföra charterkostnaden per dygn för ett 250m långt lastfartyg med en vanlig lyxjakt. Den förstnämnda kostar bara marginellt mer att hyra än den sistnämnda ($12000 jämfört med sisådär $9000 per dygn) och kanske impar man mer med ett 200000 ton lastfartyg ute på redden (kanske intill oligarken Shvidlers 120m långa Le Grand Bleu?) än med en av en handfull stekarjollar inne vid kajen!

Hur som helst, i bloggen från i mars var min huvudpoäng att jag trodde den gängse tolkningen av charterkostnaden som en indikator på världskonjunkturen för en tid kommer att vara förpassad till någon mörk och undanglömd plats. Tesen var att det var det stora utbudet av nya fartyg som sänkte charterkostnaden, inte ett lågt globalt efterfrågetryck. Jag tror fortfarande att så kan vara fallet och min tolkning är helt enkelt att de låga charterkostnaderna inte är en så stark bear-signal vad gäller globala aktier som man skulle kunna tro! Kom ihåg, fraktkostnaden mellan Kina och EU/USA är ju en viktig kostnad för många företag, såväl för exportörer som importörer.

-----------------------------------------------------

Jämförelsen ovan mellan charterkostnaderna för kommersiella lastfartyg på de stora haven och lustjakter för grilljannar i lilla Sverige ska man förstås inte dra för stora växlar av. Det är nog vattentäta (!) skott mellan dessa två marknader. Dessutom är den ena marknaden närmast infinitisemal i storlek, inte minst i ett relativt perspektiv! D.v.s., priserna styrs nog mer av tillfälligheter, lägenhetspriser i Sthlm och etnologiska trender än av utbud och efterfrågan på en marknad med fri konkurrens.