mars 11, 2010

Lastfartyg och dess finansiella betydelse – Del II

Som jag kommenterat tidigare så är den viktigaste parametern att ha koll på när man pratar om lastfartyg det så kallade Baltic Dry Index. Detta index har funnits i hela 25 år och är ett index som refekterar kostnaden för att frakta dry bulk (kol, järnmalm etc.) över haven. Mer exakt baseras indexet på dagliga charterpriser noterade hos skeppsmäklare i London för ett genomsnitt av representativa rutter. Som en del av er säkert vet har detta index varit mkt volatilt den senaste tiden och under krisen såg man som värst ett fall från toppen på hela 99%!

En tanke bara: detta index har en längre tid använts som ett mått på global ekonomisk aktivitet. Detta baserade sig på att utbudet av lastfartyg var relativt konstant över tiden (bl.a. då det tar lång tid att tillverka ett fartyg). Indexet var då ett mått på efterfrågan på råvaror. De senaste årens överproduktion av lastfartyg kommer dock kanske ändra på detta. Med andra ord, även om BDI kommer att ge oss priset på att transportera dry bulk så kommer inte längre detta pris att fullt reflektera efterfrågetrycket i ekonomin. Ett lågt index kan t.ex. vara ett tecken på för många fartyg snarare än stor efterfrågan på transpoter.

Värt att tänka på?