februari 22, 2009

En varning gällande s.k. valutaobligationer!

Enligt media har ett antal svenska banker lanserat värdepapper, s.k. valutaobligationer, som ger positiv avkastning om kronan stärks mot euron framöver. Det verkar som om produkterna innehåller någon sorts garantiåterbetalningsbelopp och tur är nog det. Anledningen till att jag vill varna för den här typen av instrument, framförallt om de saknar kapitalskydd, är att du som svensk redan är rejält exponerad mot svenska kronan. Om det är något du inte behöver, enligt mitt prudenta sätt att se på investeringar, så är det att exponera dig ännu mer mot svenska kronan!

Missförstå mig inte, som jag skrivit tidigare här på bloggen, så tror jag också att kronan kommer stärkas framöver! Det betyder dock inte att jag är beredd att gå ut och köpa på mig ännu mer kronor (jag är svensk, redan exponerad mot skr i min portfölj precis som de flesta svenskar, har lön i skr och bor i sverige). Jag skulle snarare kunna tänka mig att köpa en korg av utländska valutor som ”black swan” försäkring. Dvs, en omvänd valutaobligation skulle vara ngt för mig. Och om bankerna inte erbjuder en sådan så tycker jag den första fråga du ska ställa dig själv (eller banken) är varför…… Är det månne ett billigt sätt för dem att köpa ”black swan” försäkringen jag pratade om ovan?