februari 04, 2009

Tillbaks från Italien!

Jag är nu tillbaks efter att ha presenterat min artikel The Age of Turbulence - Credit Derivatives Style i Milano. Presentationen blev väl mottagen (tror jag) och jag minns särskilt väl det ögonbick när någon i publiken påpekade att problemen som jag diskuterar i artikeln (på kreditderivatmarknaden) nu också dykt upp på aktiemarknaden och undrade om jag kände till den starka länken mellan dessa två marknader. Jag kunde triumferande besvara "kritiken" med

--- Att jag mycket väl känner till det och faktiskt skrev den första vetenskapliga artikeln som behandlar detta fenomen. Denna artikel, Credit Default Swaps and Equity Prices: The itraxx CDS Index Market, är dessutom en av de 50 mest lästa artiklarna bland alla ekonomiska vetenskapliga artiklar någonsin!

--- Att jag till och med använde detta, för mig ganska signifikanta, samband för att stanna ute ur aktiemarknaden, och därmed undvika prisfallen, när krisen spred sig till aktiemarknaden under andra halvan av 2007!

Det är tyvärr inte altid man lyckas besvara kritik på det viset!

I övrigt fick jag tag på mina Fiat praliner. Några kilo hade jag dock inte råd med så länge euron står i 10.75! Kilopriset är över 500kr/kg. Goda är de hur som helst.

Och vad gäller Italien som land att investera i så har inget ändrats: jag har aldrig och kommer nog ”aldrig” att investera en endaste krona i det landet (förutom genom Europa-fonder somt tyvärr placerar en del där). Framförallt inte i något som är ens nära kopplat till den italienska staten! Jag slutar aldrig förvånas över att det landet inte bara lyckas överleva dagen utan också är en av världens 10 största ekonomier.......