oktober 15, 2009

En ny studieresa till Baltikum!

Jag kände att det var dags att ta sig en sväng till Baltikum igen och se med egna ögon hur “krisen” påverkat ekonomin. Jag är på väg till Vilnius i Litauen och det ska bli spännande att se hur saker och ting ter sig så här en bit in i krisen. Jag väntar mig inte att se så många tecken på problemen men om jag trots allt gör det så är min tolkning att det är allvarligt. Här hemma har jag inte sett några tecken på en finansiell kris (förutom på TV) och samma sak var det när jag varit i andra problemområden. Det måste helt enkelt gå långt för att välmående ekonomier som de europeiska ska visa sjukdomstecken för flanören på gatan.

Jag kommer med en rapport när jag kommer hem!

Det ska förstås också bli intressant att se lite av södra Baltikum. Litauen är mycket av ett svart hål för mig och förutom att Greve Hannibal Lecter kommer därifrån och att en gammal, läs gammal, Litauisk forskarkollega/professor och hans unga, läs unga, och yppiga “doktorand/reseplanerare” alltid tjatat om Lituaens goda mat (fan tro't) vet jag lite förutom BNP-siffror o dyl. Blinier, pelmeni och annan öst-mat måste förstås som alltid ätas. Och jag måste också få tag på mer Vana Tallinn (en god Estnisk örtlikör som borde finnas att köpa också i Lituaen).