december 05, 2008

Min intervju i Sydsvenska Dagbladet – Del II

I dagens tidningar hänvisas till UC och deras mätning av konkursantalet i Sverige under november 2008. Tydligen gick ungefär 650 företag i konkurs i november vilket kan jämföras med ungefär 450 i november 2007 och knappt 600 i oktober i år.

Detta gör nu alla dagens tidningar (DI, DN, Sydsvenskan, SvD, etc.) en grej av. Är det bara jag som tycker det är lite överdrivet? Är verkligen förändringen från 450 till 650 så stor? Eller är det så att detta är det ”regn av konkurser” som jag predikterade den 2 oktober i min intervju i Sydsvenska DagbladetLundaforskare: Konkurserna kommer snart att dugga tätt”.

Kan jag alltså luta mig tillbaks och säga: vad var det jag sa! Nej, i ärlighetens namn så är detta bara lite duggregn jämfört med den syndaflod jag hade i tankarna! Och, detta är mkt viktigt, jag tror fortfarande att vi kommer att få se en mycket stor ökning av konkurserna framöver!

Och jag tror inte det spelar ngn roll hur mycket Riksbanken och Finansdepartementet dopar oss med låga räntor och krispaket, det kommer inte att hjäpa! Du löser inte dina överbelåningsproblem genom att låna mer och konsumera mer!