december 30, 2007

Detta är också skrämmande – del II!

Jag har tidigare skrivit om obligationsförskringsbolagens (bond insurers) problem att behålla sina livsviktiga kreditbetyg (Detta är också skrämmande, Dec 11). Nu verkar det som att ett av de största obligationsförskringsbolagen, MBIA, underskattat (dolt?) sina exponeringar mot CDO och CDO-squared kontrakt uppbackade av bostadslån (Dec 20)! Ratingbyråerna påstår sig ha tagit detta i beaktande vid deras senaste ratingöversyn men även om det är goda nyheter i sig (väldigt goda t.o.m. måste man tillägga) så tycker jag det avslöjar en del om situationen bakom scenen. Och det, mina vänner, har inte fått mig att ändra mina åsikter om dessa bolag. Fast det är ju klart, aktiepriserna på dessa bolag reflekterar detta ganska väl tycker jag. Merton/KMV modeller applicerade på t.ex. MBIA torde också ge en ganska hög sannolikhet för konkurs. Dock, det ska mycket till för att bolagen inte ska göra allt för att lösa krisen. Därför, återigen, om nedgraderingen nu verkligen kommer så tolkar jag det som en stark och tydlig säljsignal över lag.