november 06, 2008

Spanska bostäder


Jag har tidigare uttryckt min negativa inställning till den spanska bostadsmarknaden:

- Ytterligare en anledning att undvika spanska bostäder? 20/3 -08
- Byggnader är till för att titta på och bo i! 4/4 -08
- 21st century Spanish disease – will stagflation be one of the symptoms? 11/6 -08


Jag vet inte hur mkt priserna på bostäder fallit så här långt men trots att de spanska bankerna överlag lyckats undvika den amerikanska subprimekollapsen (tack vara en konservativ centralbank) rapporterar de nu en ökad andel dåliga lån i sina balansräkningar. Runt 2.5% av lånen bedöms nu vara "dåliga lån". Vissa sparbanker (cajas) uppvisar ännu högre nivåer.

Problemen är förstås det stora antalet fastighetsbolag som överbelånat sig och nu står med skägget i brevlådan. Martinsa-Fadesa konkursen i juli (största konkursen i Spanien någonsin) är nog bara början. Åtminstone om du frågar mig. Bl.a. finns det enligt uppgift ungefär 1 miljon tomma hus och lgh i Spanien just nu. Och jag tror varken psykologin eller framtida konjunkturen står på Spaniens sida vad gäller att övertyga svenskar, tyskar och engelsmän om det briljanta i att köpa hus i Spanien just nu. Som vanligt går dock åsikterna isär och en del tror att priserna snart vänder upp igen. Inte minst en del mäklare som riktar sig till svenskar.