november 19, 2008

Valutor under press?

I dagens DI diskuteras huruvida Baltikums valutor står inför devalveringar eller ej (de baltiska valutorna är ju knutna till euron för att länderna snart ska kunna gå över till euron på ett smidigt sätt). Nu tror tydligen Bank of America att balterna kommer devalvera medan Moody’s tror att de inte kommer att devalvera. Åsikterna går alltså isär (det är detta som gör det spännande). Jag, å min sida, diskuterade en möjlig framtida valutakris i Estland redan i juni (”……Jag tror det kan bli ännu mer, inte minst som valutan kanske tvingas på knä under 2008-2009……” i En lekman i Baltikum - Del IV, 11/6 - 2008 ) och jag ställer mig även idag på BofA sida; det kommer nog att bli problem för t.ex. Estland att behålla sin peg! Jag tror de kommer att följa Sveriges väg 1992; dvs en rejäl devalvering.

Det var det! Låt oss nu blir ännu mer spekulativa: ett annat land som knutit sin valuta till euron är Danmark och om det fanns ngn ”trade” som jag åtminstone skulle kolla närmare på idag om jag var en hedgefondsförvaltare med rejält med cash i bagaget skulle vara att gå lång i SEK och kort i DKK (kursen är idag 1.3639 SEK/DKK idag). Detta är förstås en mkt riskabel strategi, men ändå!

Vad värre är är att jag tror på möjliga problem även för euron (både vad gäller priset på valutan och för samarbetet som sådant)! Få verkar idag tro att eurosamarbetet står inför så svåra utmaningar att vissa länder kommer att fundera på att lämna euron. Det gör dock jag. Jag tror vissa länder (Italien, Spanien, Grekland, Irland?) kommer att få mycket mer problem än andra (Tyskland, Finland?) och att det åtminstone kommer göra att vi under snart kommer att få se rubriker i tidningarna likt ”Italien tvingas kanske ge upp euron!”. I värsta fall kanske ordet ”kanske” utelämas i rubrikerna……