januari 21, 2009

Spanien + AAA = inte sant

Som en memo för min egen skull vill jag här bara kort påpeka att i måndags nedgraderades Spanien av Standard & Poor’s från dess AAA piedestal (som första EU-land)! Vad kan jag säga, jag är inte direkt förvånad! Vad som är mer förvånande är hur Spanien lyckats hålla sig kvar på guldpallen så länge (se mina tidigare inlägg om Spanien/Spain för att se vad jag tänkt och tyckt under 2007-08). Kanke säger det en del om ratingbyråerna?

Hur som helst, jag tror att mer negativa nyheter är att vänta. Det är inte bara de synliga, hårda, indikatorerna som arbetslöshet, räntespreadar, konjunktur, förväntade kreditförluster i banksystemet etc. som fått mig (och fortfarande får mig) att undvika spanska tillgångar en längre tid. Det faktum att euron på konstgjord väg gör allt spanskt ”för dyrt” gör åtminstone mig mörkrädd för framtiden.

För att tydliggöra ytterligare så tycker jag bara ett (större) euro-land förtjänar sin AAA rating och det är Tyskland! (Att jag betonar Spanien är för att jag länge varit mer skeptisk till Spanien än marknaden som helhet. Grekland är förstås flera resor värre men det vet ju alla.) Vi kommer nog att få se en ström av nedgraderingar i Europa och till slut kanske vi t.o.m. får se ett euro-land som ställer in sina betalningar! Detta scenario, om än inte det mest troliga scenariot, tar åtminstone jag med i mina investeringsbeslut!