mars 16, 2009

AAA-företagen blir färre och färre!

I september förra året varnade jag för GE (General Electric) och för att deras AAA-rating var i fara; se Penningmarknadsfonder. Jag brukar inte rekommendera eller dissa individuella företag men den här gången gjorde jag det för att GE Capital brukar (brukade) anses vara ett av världens mest stabila företag och därför ingår (och fortfarande ingår) i ett stort antal (svenska) penningmarknadsfonder.

Hur som helst, i förra veckan förlorade GE sin AAA rating hos Standard & Poor’s! Efter mer än 50 år som AAA! Detta är inte bra nyheter för penningmarknadsfondsinnehavare eftersom det troligen sänker värdet på obligationer utgivna av GE ==> och därmed sänker värdet på fondandelarna (lite grann). Naturligtvis blir detta inte speciellt kännbart för den genomsnittlige svensken med sina diversifierade penningmarknadsfonder men jag tror ändå man ska ta lärdom av det; i dessa dagar är helt enkelt inget, förutom möjligen amen i kyrkan, säkert. Dessutom är det högst anmärkningsvärt för oss som följer kreditbetyg på daglig basis; att GE skulle förlora sin AAA-status var det få som trodde i september (det fanns undantag......) och ännu färre som trodde för två sedan (jag känner inte till några undantag.....).

Vidare, det är inte varje dag ett AAA-företag nedgraderas överhuvudtaget. Idag finns det bara fem AAA-företag kvar hos Standard & Poor’s; ADP, ExxonMobile, Johnson & Johnson, Microsoft and Pfizer. Åtminstone den sistnämnde har jag en hel del exponering mot, och det har nog alla som har läkemedelsfonder. Mao, ratings, och om de är AAA eller AA, är inte ngt som du kan strunta blankt i!