mars 27, 2009

Den nya planen för att få bort dåliga lån från bankerna

Den nya planen från Geithner (US treasury) har ett intressant upplägg. Den försöker involvera den privata sektorn genom att de får bjuda på problemlånen/värdepappren i bankernas portföljer (som successivt över månaderna som gått fått mindre och mindre oaptitliga namn ....toxic==>problem==>legacy....).

Detta tror jag är bra och det är något jag önskat sedan lång tid. Dock, det som oroar mig, trots att jag tycker denna plan ser bättre ut än de tidigare, är att priserna på lånen kommer att vara så låga att det i sig självt kommer att orsaka nya/fortsatta problem för bankerna som äger problemlånen i nuläget (förutom de uppenbara problemen med att planen är för liten, att investerare subventioneras av skattebetalare och att investerare möjligen är rädda för att bli bestraffade med bonusförbud etc. om de deltar i planen). Överhuvudtaget ser jag dock denna nya plan som ett intressant steg för att utröna om de låga priserna på problemlånen är orsakade av en (temporär) likviditetsbrist eller av en (permanent) förväntan om höga framtida kreditförluster.

Jag förutsåg tidigt de problem som bankerna skulle få pga kreditproblem (se tex This is crazy, från December 10, 2007) och jag tror jag vågar sticka ut hakan igen och hävda att jag inte tror det är över här och nu. Jag har länge satsat på att det är kreditproblem som ligger bakom dagens problem, inte i huvudsak likviditetsproblem.

Sanningens ögonblick är nära....