februari 10, 2010

Konferens i London! – Del II


* Konferensen var mkt bra! Tydligen är det en hel del hedgefonder i London som försöker använda nyheter på ett mekaniskt (maskinnära) vis för att tjäna pengar. Jag tycker detta är intressant och det är ju lite det jag diskuterar i mitt papper (se gamla bloggen). Företag som Reuters har nappat på denna trend och erbjuder nyheter strukturerade för att datorer ska läsa dem och med en massa trevliga möjligheter för användaren att försöka hitta just de signaler i bruset av nyhetskategorier som man kan tjäna pengar på. Ett nytt verktyg helt enkelt! Precis som snabba brevduvor hjälpte N. Rothschild att tjäna pengar på Waterloo innan ngn annan gjorde det och snabbt telegraf-användande hjälpte traders för hundra år sedan att hinna före marknaden som helhet. Mkt spännande! [Jag antar att det krävs ett 3e världskrig med elektromagnetiska pulser som slår ut all elektronik för att jag ska ha en edge på marknaden. Jag var en hyfsat duktig telegrafist i armén och kunde både sända och ta emot mer än hundra Morse-tecken i minuten med en gammal hederlig telegrafnyckel. Idag skickar datorer förstås lika många tecken på en nanosekund………]

* Jag hittade min Barbour International jacka. Det blev en svart Trial modell. Jag tycker den med guldknappar är lite för prålig och den nya Metallic i mer normalt material känns mindre gedigen. Det ska vara vaxad bomull, det är ju hela poängen! [Jag ber om ursäkt för denna produktdiskussion. Jag brukar inte diskutera konsumtion på denna blog och kommer inte att göra det framöver heller.]