februari 05, 2010

Spanien + AAA = inte sant – Del II

Problemen i Spanien har den senaste veckan börjat hörsammas i media och på marknaderna på allvar. Det är så dags! Som den som följt min blog en längre tid vet så har jag varnat för problem i Spanien i snart två år nu. Jag har inte förstått att den ”allsmäktiga och allvetande marknaden” inte tidigare uppmärksammat Spaniens stora problem. Visst, det har kommit nedgraderingar och aktieprisjusteringar men så fort tåget tenderat att spåra ur så har situationen talats tillbaks upp på spåret igen. Förr eller senare måste ngt ge vika tycker jag.

För lite drygt ett år sedan skrev jag följande inlägg här på bloggen:
”För att tydliggöra ytterligare så tycker jag bara ett (större) euro-land förtjänar sin AAA rating och det är Tyskland! (Att jag betonar Spanien är för att jag länge varit mer skeptisk till Spanien än marknaden som helhet [är]. Grekland är förstås flera resor värre men det vet ju alla.) Vi kommer nog att få se en ström av nedgraderingar i Europa och till slut kanske vi t.o.m. får se ett euro-land som ställer in sina betalningar! Detta scenario, om än inte det mest troliga scenariot, tar åtminstone jag med i mina investeringsbeslut!”

Jag står fast vid vart enda ord. Det ska också nämnas att väldigt få diskuterade euro-länder som skulle ställa in sina betalningar för ett år sedan!!

OK, vad gäller för Spanien och framtiden?
- För det första är det viktigt att notera att Spanien är en fyra ggr så stor ekonomi som Grekland. Det gör det så mkt värre om Spanien får problem än om lilla Grekland får det. Detta påverkar euro-zonens möjligheter att rädda Spanien vid behov.
- Spaniens ekonomi är väldigt lik ett "u-lands" ekonomi! Innan krisen utgjorde Spaniens turistindustri 12% av BNP och byggnadssektorn 18% av BNP! Och arbetslösheten är idag anmärkningsvärda 20%!
- Nästa år tror IMF att Spanien blir det enda i-land som inte kommer att ha positiv tillväxt. OK, man ska ta sådana prediktioner med en nypa salt, men ändå.
- Även om de spanska bankerna besparats värdepapperiseringsproblemen vi sett annorstädes tror jag de dåliga lånen i spanska banker kommer att öka ytterligare under 2010. Spanska bostadsmarknaden har nog ej nått botten än.
- Att inte kunna devalvera i Spaniens situation är kanske bra för vissa spanska rentiers men inte för medel-spanjoren.

Slutsats: även om man alltid ska köpa när andra säljer så tror jag man ska vänta lite till med spanska investeringar. Och med övriga euro-investeringar också för den delen. Det är helt enkelt för många länder i euro-zonen med "u-lands-lika" ekonomier för att det ska kännas prisvärt idag!