februari 07, 2011

Lastfartyg och dess finansiella betydelse – Del III


En av mina gamla studenter önskade sig lite mer bloggande om lastfartyg härom månaden och nu har jag fått tummarna loss! Det blir en hederlig gammal ”trading story” men det får duga, alltid finns det väl ngt man kan lära sig av det också. Inte minst med tanke på de supersvarta moln som tornar upp sig kring Suez-kanalen :(

I somras (26/7) skrev jag följande här på bloggen: ".....i bloggen från i mars var min huvudpoäng att jag trodde den gängse tolkningen av charterkostnaden som en indikator på världskonjunkturen för en tid kommer att vara förpassad till någon mörk och undanglömd plats. Tesen var att det var det stora utbudet av nya fartyg som sänkte charterkostnaden, inte ett lågt globalt efterfrågetryck. Jag tror fortfarande att så kan vara fallet och min tolkning är helt enkelt att de låga charterkostnaderna inte är en så stark bear-signal vad gäller globala aktier som man skulle kunna tro!" Se Lastfartyg eller stekarjolle för mer detaljer.

Sedan jag skrev min blog i somras har charterkostnaderna (återigen mätt som Baltic Dry Index, Capesize) sjunkit ännu mer MEN samtidigt har en global aktieportfölj (MSCI World) gått upp hela 20%! D.v.s min tes om att förpassa charterkostnaden (som indikator på världskonjunkturen och som positivt korrelerad med aktievärderingar) till en mörk och undangömd plats var sannerligen ”spot on”!

För att citera mig själv och bloggen Lastfartyg och dess finansiella betydelseden smarta investeraren kan få utlopp för sina tradingidéer genom att använda Baltic Dry Index som trigger för handel på andra marknader som aktier eller FX!” Det gäller bara att förstå när och hur man ska använda indexen! Hemligheten är att man alltid ska