september 12, 2011

Ska vi tro på fastighetsmäklarna? – Del V

Det har gått nästan två år sedan jag skrev om bostadspriserna (i Malmö) sist så nu är det dags att ta en titt igen. Se Ska vi tro på fastighetsmäklarna? - Del I-IV.
Denna gång hittade jag ungefär 1500 lägenheter till salu i Malmö (1000 i okt 2009). Av dessa hade ungefär 175 (150 i okt 2009) någon gång under den tid de legat ute fått se sitt pris sänkt och 10 (30 i okt 2009) fått se sitt pris höjt (de är alltså fortfarande till salu). Genomsnittsprishöjningen var 10% (12% i okt 2009) och genomsnittssänkningen var -9% (-9% även i okt).

• För det första så har antalet lägenheter till salu i Malmö ökat kraftigt, med hela 50% på två år.

• För det andra så har antalet lägenheter vars pris sänkts ökat något i antal, från 150stk till 175stk, medan de vars pris ökat kraftigt minskat i antal, från 30stk till 10stk.


Min (helt ovetenskapliga) slutsats är därmed att en viss avmattning kan noteras i Malmö vad gäller lägenhetspriserna! Jag har ju tyvärr varit (felaktigt) skeptisk till bostadspriserna en längre tid så jag ska inte längre försöka mig på att prediktera vad som komma skall [jag underskattade grovt myndigheternas vilja att skjuta problem framför sig (läs räntesänkningar etc.) tills de blir radioaktiva]. Mkt tyder förstås trots detta på fortsatta prisfall, inte minst mina egna fynd ovan. Men som Keynes sa ”marknaden kan bete sig irrationellt längre än du kan stanna solvent”.....