augusti 24, 2009

Är ni trötta på låga bankräntor? – Del V

Här kommer ännu en blog med titeln Är ni trötta på låga bankräntor? Jag har ju tidigare försökt poängtera att det borde finnas utrymme för att kapitaltörstande svenska företag skulle kunna få finansiering genom att låna av småsparare som är trötta på bankernas dåliga räntevillkor. Jag kallade lånen för Svenska Tiger-lån och en del av idén var att staten skulle garantera lånen (genom en viss sorts värdepappersiering, se den första bloggen). Ingen inblandning av bankerna skulle dock behövas.

En annan som är av en liknande åsikt är Luke Johnson, välkänd entreprenör, miljardär och ordförande för brittiska Channel 4. I onsdags, den 19 augusti, skrev han en artikel New ways to match lenders and borrowers om just det problem jag belyst i mer än ett halvår nu. Luke anser precis som jag att det finns ett tydligt allokeringsproblem i ekonomin: “....there are solvent businesses DESPERATE to secure funding and willing to provide decent security – and savers with surplus cash achieving LAUGHABLE rates from deposit takers....”. Medan jag promotar mina tiger-lån så promotar Luke sina minibonds: helt enkelt företagsobligationer ämnade för småsparare (se artikeln).

Det är kul att ens åsikter delas av inte bara ekonomer utan av välkända entreprenörer! Det talar ju för att bollen kanske kan sättas i rullning. Tyvärr tror jag ekonomin kommer att vända både en och två gånger innan Luke Johnsons minibonds, eller mina tiger-lån för den delen, förverkligas…..

PS. Det kan också nämnas att svårigheten som företag har att få banklån lett till att den globala utgivningen av företagsobligationer för första gången i historien nått upp till $1000 miljarder i totalt nominellt belopp under ett enda år (och 2009 är inte slut än på ett tag).