augusti 17, 2009

High frequency trading: bra eller dåligt?

De senaste veckorna har ett (inte speciellt) nytt fenomen, high-frequency trading, diskuterats frekvent i media och annorstädes. Jag vet inte varför de plötsligt fått upp ögonen för detta (under 2008 mycket framgångsrika) hörn av finansmarknaden. Möjligen är det så att denna sorts trading nu utgör så stor del av den totala volymen på de viktiga börserna, i runda slängar hälften av all aktiehandel i USA utgörs t.ex. av high-frequency trading, att finansinspektioner och centralbanker runt om i världen börjat undra om fenomenet kan påverka stabiliteten i det finansiella systemet.

High-frequency trading är snabb, mycket snabb, finansiell handel med hjälp av datorer. Flera tusen transaktioner per sekund är inte ovanligt! När du blinkat har datorn redan köpt och sålt 200 gånger! Det har t.o.m. gått så långt så att aktörerna placerar sina datorer i börsens lokaler (eller i grannhuset) för att tiden det tar för signalen att med ljusets hastighet färdas längs den optiska fibern tvärs över Manhattan är för lång! Vi snackar alltså mikrosekunder, inte bara millisekunder, och frågan är bland annat hur den handel som pågår mellan våra ögonblinkningar möjligen kan ha en negativ effekt på oss, de dödligas, handel. Både börser och stora traditionella aktörer som de stora investment bankerna i USA är inblandade i businessen och mycket kohandlande kan observeras. Detta skulle också kunna ha en negativ effekt på oss andra som får stå för notan när börserna ger rabatt till stora aktörer.

Som jag ser det finns det både för- och nackdelar med denna typ av handel. En fördel är nog att denna stadiga ström av mikrohandel hela tiden ser till att det finns köpare och säljare för oss andra makrohandlare. En nackdel skulle å andra sidan kunna vara det ovan nämnda arrangemang där vissa aktörer premieras framför andra (dig och mig) och att du och jag i slutändan får sämre villkor än utan mikrohandeln.

OK, vad är det då jag vill jag ha sagt? Jo först vill jag betona att det finns en risk att man häller ut babyn med badvattnet om man inte lugnar sig lite i kritikerbåset. Det är skillnad på olika sorters högfrekvenshandel. Ta s.k. flash trading, t.ex. Denna aktivitet tror jag är ett av skälet till att så mycket negativt skrivits om högfrekvenstarding på sistone. Flash orders är ordrar som några millisekunder innan du och jag får se dem visas upp för en liten utvald skara medlemmar av börsen för att de ska kunna använda informationsövertaget på något klurigt sätt som deras nyanställda Ph.D.s räknat ut! Anledningen till att börsen skapar dessa möjligheter för vissa viktiga aktörer är förstås för att ta marknadsandelar.

För det andra så tycker jag man ska fokusera mer på information. Jag tror det är bättre i det långa loppet att sprida information snarare än att helt enkelt förbjuda innovation efter innovation för att det missbrukas av en minoritet (det brukliga sättet för stater att kontinuerligt och systematiskt göra våra liv tråkigare för vart decennium som går…..). Om bara alla aktörer får vetskap om att t.ex. flash orders erbjuds andra men inte dig borde det skapa ett tryck på börsen att avskaffa fenomenet. Det är förresten denna process jag och alla andra bloggare vill snabba på genom att belysa det hela (som vanligt långt innan gamla vanliga S-affärspressen gör det.....). D.v.s. helt utan förbud så skulle fri konkurrens undanröja en hel del orättvisor/avarter. Vill du ha en djup likvid marknad på bekostnad av existensen av flash orders eller vill du hellre ha en lite mindre likvid handelsplats där alla erbjuds samma information vid samma tidpunkt? Valet är ditt!