augusti 03, 2009

Är ni trötta på låga bankräntor? – Del IV

Sydsvenskan hade en artikel om P2P-lending (peer to peer, person till person) häromdagen (Privata lån slår rekord trots krisen). Idén med P2P-utlåning är att långivare och låntagare kringgår banken. D.v.s. precis det jag pratat om på mina Är ni trötta på låga bankräntor? bloggar. Idén är förstås att sänka lånekostnaden samt skapa en om möjligt mer effektiv långivning där även icke-traditionella (t.ex. fattiga mikroentreprenörer i Afrika) men kreditvärdiga låntagare kan få låna. Tidningen refererar faktiskt också till en vetenskalig artikel som tagit fäste på att privatpersoner väger in sådant som banker typiskt inte gör, dvs saker som livsöden och personlig motivation.

Artikeln i Sydsvenskan handlade framförallt om mikrolån (så gjorde även intervjun med en dansk mikrolånsförmedlare) och det är ju något jag brinner särskilt för. Jag vill i samband med det förstås passa på att marknadsföra min egen artikel om nya metoder inom mikrolångivning The microfinance collateralized debt obligation: a modern Robin Hood? Dock, för att återknyta till mina tidigare bloggar i ämnet "låga bankräntor" så vill jag betona att P2P inte är begränsat till mikrolån och fattiga i utvecklingsländer. 0% ränta på bankkontot tillsammans med ett stort lånebehov är en explosiv kombination som torde tala för en ökad andel P2P-lending framöver även i den s.k. rika världen.