november 03, 2009

Coppock säger – köp aktier! – Del II



Tänkte köra en uppföljning på min förra blog om Coppock-indikatorn, se Coppock säger – köp aktier!

Faktum är att köpsignalen som indikatorn gav för snart fem månader sedan var ”spot on”! Sedan dess har OMX Stockholm All Share stigit hela 15%.

Tittar vi på grafen ovan(OMXS från Jan 1991 till Nov 2009), där den blå grafen är OMX index och den svarta är Coppock-indikatorn, så ser vi att vi fortfarande (2/11) har en hyfsat stark köpsignal! Dock ej lika stark som sist. [Förstora bilden genom att klicka på den.] Återigen, köpsignalen gäller Stockholmsbörsen (OMXS) och baserar sig helt på Coppock indikatorn. Coppock indikatorn är en klassisk teknisk indikator som baserar sig på att man kan jämföra en börskrasch med en anhörigs död (!) och att det tydligen tar 11-14 månader att sörja en anhörigs död. Genom att titta på 11- och 14-månaders avkastningar och smootha summan av dem med ett MA-filter så får man en köpsignal när indikatorn vänder från en negativ nivå.

Som jag skrev i mitt gamla inlägg så är detta helt och hållet en teknisk indikator och ska behandlas som en sådan och inget annat! Ska bli spännande att se om Coppock får rätt igen! Fast kom ihåg, signalen är inte lika entydig denna gång.

PS. observera att Coppock blogen är den enda jag gjort som rör teknisk analys. Man måste vara försiktig när man använder TA och noggrannt välja de indikatorer som man tror på. Det mesta som skrivs inom detta område är nog tyvärr humbug (om du frågar mig vill säga).