mars 18, 2010

En nordeuropeisk Krona?

Wolfgang Muchau skrev en jätteintressant artikel i Financial Times häromdagen "Shrink the eurozone, or create a fiscal union“. Artikeln handlar egentligen mest om vad den tyska finansministern Wolfgang Schäuble har för egentlig avsikt med att föreslå en europeisk valutafond (EMF). Jag har hela tiden tänkt att det kanske var ett sätt att svetsa samman euro-zonen och EU och såg det som ett steg tillbaks i Tysklands ganska aggressiva kritik av andra euro-länder och deras ekonomier. Dock, tesen Munchau lyfter fram är i stället att det kan vara ett smart sätt att möjliggöra för länder att lämna euron utan att lämna EU. Det skulle alltså vara en rökridå! Jag är ej tillräckligt påläst om euro-samarbetets juridiska och konstitutionella detaljapparat men emotser med förtjusning vidare diskussioner kring detta framöver.

Personligen skulle jag bli nöjd eftersom jag hittills tagit Tysklands parti, se tidigare inlägg på min blog, och såg Schäubles tidigare reträtt som en motgång för oss båda. Dock, Munchau nämner bara att EMF kanske kan vara en rökridå för att kunna kasta ut länder som Grekland ur euron, inte att det kanske kan vara ett sätt för självaste Tyskland att lämna euron!!!!! Kan det vara det?

Jag medger att det är lättare att tycka illa om euron idag än under tiden för Lehman Brother-kollapsen (personligen har jag en weak spot för Aussies och Loonies men det är en annan historia) men även när jag försöker att ha ett strikt objektivt helikopterperspektiv på det hela så känns det som om en valutaunion mellan Tyskland, Holland, Finland, Danmark och Sverige skulle vara ett bättre alternativ än både en svensk skvalpkrona och ett svenskt eurodeltagande. Eller? Det är klart, politiskt är detta förstås helt osannolikt och politiskt har ju kontinenten inkl. sverige levt på second-best eller third-best lösningar så länge man kan minnas. Men men, man ska aldrig säga aldrig..... Det borde vi ha lärt oss av de senaste årens alla fadäser. Om dessutom Norge skulle joina så skulle vi kunna ha en riktigt stark nordisk Krona! (tyskarna vurmar ju som bekant för vårt kungahus så kanske det skulle gå att sälja på dem namnet Krona på denna nya valuta.......)

Tills dess: jag hoppas ni har er pensionsförsäkring i Loonies eller Aussies.......