mars 03, 2010

Burger King << McDonalds

Hur mycket större tror ni McDonalds är jämfört med Burger King? Jag blev rätt förvånad härom dagen när jag såg att McD har 31000 restauranger och BK bara har 12000. Dvs nästan en faktor tre. Och ännu mer förvånad blev jag när jag läste att McD sålde nästan tio ggr mer än BK! En faktor tio, det hade jag aldrig trott.

Hemma I USA är skillnaden inte lika stor. Där har McD bara knappt dubbelt så många restauranger som BK. Även i Tyskland, en av Burger Kings viktigaste marknader, har McDonalds bara dubbelt så många restauranger som Burger King. Mer frapperande, dock, är att BK bara har 25 restauranger i Kina mot McDs 1000! Snacka om olika strategi. Jag undrar vad det beror på? Kanske min gamle vän Björn i Kina kan svara på det (om han nu kommer åt bloggen I peking denna vecka vill säga).

En annan skillnad som man kanske inte tänker på som vanlig konsument är att Burger Kings restauranger är äldre (genomsnitt 25år) och slitnare än McDonalds (genomsnitt 18år).

McD öppnade sin första restaurang 15 år före BK (1940 jämfört med 1954). Dock, medan Big Mac kom till 1967 så introducerades Whopper redan redan tio år tidigare, 1957.

Osv osv….

OK, vad är anledningen till att jag nämner allt detta. Jo, jag försöker komma på varför McD har gått så mkt bättre än BK (sägs det) under kreditkrisen. Se på aktiekursen t.ex. Medan BK har fallit 25% på två år har McD gått upp sådär en 7%! Jag hade trott att de båda borde ha klarat krisen ganska bra även om t.ex. amerikaner troligen har minskat sitt mer regelbunda snabbköpsbesökande något. Själv är jag ganska likgiltig inför om jag ska köpa mina hamburgare på McD eller på BK. Jag äter uteslutande hos dessa snabbmatskedjor på mina utlandsresor (då jag ser dem som mycket bra, smidiga och snabba men kanske inte alltid så aptitliga alternativ till de lokala förmågorna) och kan inte påstå att jag ser det uppenbara i att McDonalds gör större vinster än BK per anställd. De är ungefär lika goda, lika onyttiga och lika billiga om ni frågar mig. Lika väsniga lokaler med likande kundklientel och (möjligen då) ngt nyare och bekvämare stolar på McD (även om jag ej tänkt på det).

Jag ska fortsätta mitt funderande på denna mkt viktiga fråga………

[källor: Wikipedia, WSJ, FT, Yahoo Finance]

PS. Dock, min enda riktigt dåliga burgarerfarenhet har jag från Burger King! På Bourbon Street i New Orleans fick jag en Whopper som faktiskt smakade ganska illa. Efter ett par tuggor var jag tvungen att kolla om det var ngn ny äcklig dressing/sås/majonäs som de lagt I av misstag. Till min förvåning var själva köttbiten delat I fyra-fem halvbrända och mkt trasiga bitar som kocken hjälpligt försökt lappa ihop till en burgare. Troligen hade han tappat den på golvet och hoppats på att ingen skulle märka det. Burgaren hittade snabbt tillbaks till golvet………