mars 25, 2010

Kakaopriserna är tillbaks på 70-talets nivåer!



Jag brukar säga att jag kan leva på frukt och mörk choklad! Och faktum är att jag tidvis faktiskt testat att leva efter mina principer. Jag minns t.ex. en 38 timmar lång bussresa genom västra Mexiko, i min något impulsiva och naiva ungdom, där jag bara hade ett par Hershey chokladkakor med mig. Jag köpte frukt i massor längs vägen och överlevde resan utan några som helst men. Och i lumpen hade jag alltid ett par 200g mörka Marabou chokladkaor i ena ammunitionsväskan (som så många hatade jag att rengöra k-pisten och fingerade hellre skjutande) och tiotalet apelsiner i min radio-terrängbil (TGB11-radio) med mig ut på fältövningarna. Detta var bättre än de hårda oskalade potatisar med broskfulla fläskskivor och genomskinlig sky som typiskt stod på menyn. Och så slapp man diska snuskburken…….

Jag äter även i mer normala omständigheter mörk choklad varje dag. Varje dag! Möjligen kan det vara en eller ett par dagar per år där jag av ngn anledning ej äter choklad. Möjligen!

OK, med informationen ovan i bagaget kanske ni förstår att jag inte är så förtjust i det rally vi sett på kakaomarknaden de senaste tre åren. Sedan 2006 har kakaopriset nästan tredubblats och då den choklad jag äter innehåller åtminstone 60% kakao innebär det att jag får svårare och svårare att hitta god choklad. Visst, chokladen på ICA har inte blivit så mkt dyrare, det är riktigt. Men problemet är att den blivit mindre god!! Det är uppenbart för oss experter att kakaoinnehållet både sjunkit i % och, framförallt, sjunkit i kvalité. Jag skulle t.ex. inte röra Marabous mörka choklad idag. Fullständigt oätlig smördeg! Precis som de flesta s.k. fair trade kakao produkterna som är en ren skymf såväl mot chokladälskare som mot kakaoodlare.

Referenspriset för kakao, Cocoa ICCO, nådde nyligen $3500, vilket är en uppgång på över 30% på ett år och ett 30-års högsta! [Se grafen där Cocoa-ICCO priset i USD plottats från 1985 till 2010.] Vad beror då detta på? Jo, det är förstås mer ett utbudsproblem än ett efterfrågeproblem. De största kakaoproducenterna i världen finns i västra Afrika (t.ex. Elfensbenskusten och Ghana). Ungeför 2/3 av alla kakao kommer från dessa länder och problemet är att många av kakaoplantagerna i dessa länder blivit gamla och improduktiva som följd av tidigare låga kakaopriser, avsaknad av jordbruksreformer och investeringar samt krig och fattigdom. Till detta kommer väderfenomen som El Nino som åtminstone tillfälligt slagit ut en del kakaoproduktion i såväl Sydamerika, Asien som Afrika.

Min prediktion är dock att investeringar i kakaoproduktion kommer att öka framöver. Inte minst som ett resultat av de höga priserna. Även Kinas ökade smak för choklad samt ökade inblandning i Afrikas affärer torde ha positiva effekter på produktiviteten på kakaoplantagerna. I sammanhanget kan nämnas att jag redan för sex år sedan drömde om att äga en liten kakaoplantage (de flesta plantager är små) någonstans i världen. Se min intervju i tidningen Lundtan Nr 58, 2004 Chokladkonnässör med känsla för ekonomi Jag skulle slagit till!!!! Priserna på plantager har gått upp kraftigt sedan dess och jag hade dessutom sluppit oroa mig för min egen konsumtion. Jag tror dock inte det är för sent. Det tar flera år för kakaoträden att bära frukt och sedan tar det ytterligare tid för dem att bli dugliga för chokladtillverkning.