september 16, 2008

Bankerna är inte ute ur skogen än! Del II!

För två veckor sedan poängterade jag att åtminstone jag fortfarande är skeptisk till värderingen på svenska banker. Argumentet är främst att jag är skeptisk till bostadsvärderingen på de marknader bankerna är verksamma på, samt att jag tror på mycket mer kreditförluster i den svenska ekonomin framöver än vad som verkar anses vara konsensus, att jag är skeptisk till om bankirerna förstår alla de de nya instrumenten och slutligen, att marknaden inte verkar fatta hur sammanlänkade banker numer är i det globala finansiella systemet.
Idag har vi då sett att svenska banker (förstås) har vissa exponeringar mot Lehman och att Swedbank har hela 9 miljarder i utestående lån till denna konkursmässiga bank. OK, de påstås vara säkrade lån (senior secured?) men f-n vet om jag och marknaden tror på det en dag som denna. Mitt tips, fokusera på humankapitalet i dessa banker, framförallt på ledningsnivå. Helt, enkelt, håller de måttet nu när det inte är lugna gatan längre?