september 01, 2008

Bankerna är inte ute ur skogen än!

Det råder ingen tvekan om att bankaktier är en av de tillgångsklasser där det finns mest pengar att tjäna (och förlora) just nu. Bankaktierna (i Sverige tex) har sjunkit mycket och det är möjligt att det är köpläge nu. Det är dock likaså möjligt att det inte är det. Som den pessimist som jag är (just nu, vad gäller banker såväl som de flesta andra aktier) tillhör jag det sistnämnda lägret.

Dock, oavsett om man köper aktier eller sätter in pengar på banken så är det viktigt att ha koll på bankens kreditvärdighet. Dvs, kommer banken att gå i konkurs eller ej? En gammal kollega till mig har hand om bank-stabilitetsanalys på Riksbanken och även om jag har mycket stort förtroende för denna hårt arbetande och väl insatte herre så undrar jag om de inte de positiva omdömena i sista Stabilitetsrapporten från Riksbanken om svenska banker ska tas med åtminstone en del nypa salt (det är inget tvivel om att svenska banker är bland de mest stabila i världen just nu, don’t misunderstand me…). Det finns många skäl till det (t.ex det vi sett det senaste året som inte heller var direkt väntat) men två särskilt intressanta smakprov från de sista veckornas nyhetsskörd är:
- Roskilde Bank kollapsade i vårt grannland Danmark! Och Roskilde bank, som hade mkt bra rating från ratinginstitueten innan krisen, kollapsade inte pga subprime lån eller likvidetsproblem utan pga att gamla hederliga huslån inte betalades tillbaks! Jag frågar Riksbanken: skulle detta kunna hända en svensk småbank?
- Merrill Lynch’s förluster 2007-08 motsvarar hela 25% av alla vinster Merrill gjort sedan de börsnoterades 1971 (även när man tar hänsyn till inflationen)! Jag tycker detta ger en ny dimension till bankkrisen och jag frågar Riksbanken: vad skulle hända om svenska banker replikerade detta?