september 22, 2008

Semester mitt i krisen

Är på södra Gotland och tar det lugnt bland martallar och slånbärsbuskar! Ända nyhetskällan tills idag har varit radion och det är därför svårt att komma med smarta kommentarer. För mitt eget minnes skull så gör jag dock några noteringar nedan:

- Hank´s 700 miljarder dollar stora bail-out är STOR! Det är allt jag vet med säkerhet. Huruvida den kommer hjälpa undrar jag dock. Återigen, vi är på väg in i en lågkonjunktur och än är det bara ett kort som fallit i korthuset (huslån). Hoppas det blir aktieägare och oansvariga husspekulanter som får stå för notan. Och hur mycket ska amerikanska staten betala för tillgångarna? Preferrensaktier låter bättre än lån.

- Goldman Sachs och Morgan Stanley ska nu bli vanliga kommersiella baker som regleras av Fed! Mycket intressant! Nu är vi tillbaks i pre-depression tider och slutet på investment banking eran är här. Ett bra beslut tycker jag. Nu kanske det är slut med högbelånad-hedge-fund liknande beteende hos dessa två institutioner och kanske det smittar av sig på andra mindre i-banker.

- Börserna steg perverst mycket i fredags samtidigt som blankning av vissa aktier förbjöds under en tio-dagars period! Kan det finnas ett samband mellan de två sakerna? Dessutom, efter 10 års empirisk analys av bl.a. aktiekurser ser jag (ett litet men ändå) problem när det gäller att välja tidsperioder i forskningssammanhang. Förra veckan kommer att sticka ut lite grann likt oktoberkraschen 1987. För mig som jobbar med extrema kursrörelser i min forskning är det dock bra i den mening att vi får lite extra vatten på vår kvarn. Extremerna kan inte ignoreras!