december 11, 2008

Klokt av Erik Penser

Eftersom jag verkar ha åsikter långt och mycket överensstämmande med Erik Penser både idag och förrförra året så tycker jag följdaktligen att mycket av det han sa om krisen i dagens DI var utomordentligt klokt (precis som man kanske borde väntat sig, vad vet jag). Läs gärna "Erik Penser tror på dystrare tider" i dagens DI.

OK, det var ju så dags att "förutspå" krisen den 2/12 2007 (ett halvår efter att krisen startade), men jag förstår vad han menade. Jag håller också fullständigt med honom i att framförallt amerikanska och engelska politiker är oansvariga när de ber oss spendera oss ur krisen. Som jag sa i "Min intervju i Sydsvenska Dagbladet – Del II": Du löser inte dina överbelåningsproblem genom att låna mer och konsumera mer! Det är inte det "Lyxfällan" lär ut och det är inte det "Spara och Slösa" lärde ut på sin tid.

Erik: om du av en slump råkar läsa min blog: kan jag inte få se din samling gamla aktiebrev!