december 22, 2008

Att tänka är silver, men att tänka rätt är guld!

Jag tänkte avsluta året med ett inlägg om ett ämne som jag tycker sammanfattar året ganska väl, nämligen att när det väl gäller så kan inte alla ha rätt på samma gång! Detta är särskilt tydligt på finansmarknaden, och det är detta som gör rollen som investerare så mycket mer gedigen än den som politiker, proffstyckare, debattör, historiker....etc. Du kan debattera, tycka och diskutera hur mycket du vill, i slutändan är det bara värdeökningen hos din portfölj det handlar om!

Igår såg jag på SVTs Agenda hos en kompis (jag har nästan helt slutat följa svensk mediabevakning) och förutom att deras diskussion om finanskrisen i mångt och mycket skulle kunna summeras med titeln på detta blogginlägg så vill jag ge beröm till Johan Norberg. OK, jag är gammal nog att veta att inget är vad det utger sig för att vara, att allt inte är guld som glimmar, och att det är lätt att låta sig duperas av korta (klippta) inlägg i media etc. Men, för att fatta mig kort, vilken d-a tur att vi marknadsliberaler har någon som Johan som orkar föra vår talan i debatter likt den i Agenda. Good on you, Johan (som man skulle sagt down under)!

Framförallt gillar jag Johans kommentar om hur krisen hade varit mycket mindre om folk med obekväma/okonventionella/ovanliga åsikter fick kommas till tals i media. Precis vad jag anser! Med risk för att verka förmäten vill jag t.o.m. nämna mig själv som ett exempel. Som jag tjatat om tidigare på denna blogg var skälet till att starta bloggen att mainstream-media inte ville publicera okända lunda-docentens varningar om en stundande kreditkris med följande krav på regleringar osv. Det var under våren 2007, dvs innan krisen, som jag försökte nå ut med dessa åsikter. Och t.o.m. under krisen, 2/10 2008, när jag intervjuades i Sydsvenska Dagbladet med feta rubriken på första sidan

EKONOMIFORSKARE: BOTTEN ÄR INTE NÅDD

så var väldigt många kommentarer till artikeln kritiska till mina kontroversiella (?) åsikter om att det skulle bli mycket värre innan det vänder. Trots att, tydligen, Sydsvenskan censurerade en del inlägg (enligt dem som kommenterade) så kunde man läsa ett flertal inlägg i stil med:

Varför belyser ni inte andra än extremisters syn
Det finns väldigt många forskare som skulle kunna ge en helhetssyn. Istället letar ni upp en som avviker och saknar erfarenhet.

Varför tar ni inte fram andra forskare
Det är ju bara en som har en väldigt udda syn på ekonomin.


osv

osv



Behöver jag tillägga att sedan 2/10 har

svenska börsen fallit 20%,
Dow Jones fallit 20%,
London fallit 15%,
Frankfurt fallit 20%,
Tokyo fallit drygt 20%,
Moskva fallit 45%,
Shanghai fallit 15%,
och t.om. MSCI World har fallit dryga 20%!

OK, jag har inte alltid rätt, men denna gång var jag i alla fall outsidern som tänkte guld!